reklama

Europa strasna a idealna

Rozpraval som sa so skupinou ucitelov na „mojej" skole v Mozambiku. Len tak, po robote o vsetkom moznom. Jeden poznamenal: V tej Europe tam je to teda poriadne nebezpecne. Preco, divim sa. No su tam casto prirodne katastrofy, povodne, vichrice. Je tam velka kriminalita, nebezpecne choroby a epidemie. Myslim, ze som zle rozumel, alebo, ze si robi vtipy, ale vacsina ostatnych mu s vaznou tvarou pritakava. A tak prosim o vysvetlenie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

No je to predsa jasne, vidime to v televizii kazdy den. Kolko ludi zomrelo od strasnej zimy, kazdu chvilu sa stavaju nestastia pri ktorych zahynie vela ludi. Chripkove epidemie, vrazdiaci maniaci, kazdy den je nieco. Pokusam sa vysvetlit, ze to tak nie je, ale citim, ze nie som dostatocne presvedcivy. Nemozem tvrdit, ze vsetky tie tragedie, ktore v televizii videli, su vymyslene. Nie su.

A tak sa zamyslam nad tym, ako mi v Europe vidime Afriku. Kontinent nebezpecny, kde zuri cholera, malaria a AIDS. Kde je nevidana kriminalita. Kde ti na kazdom kroku hrozi, ze ta zozerie nebezpecne zviera. Citame o tom v novinach a na internete, vidime to v televizii. Tie hrozby su tak isto ako tie europske realne, nie su vymyslene.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nechcem zlahcovat problemy a nebezpecia v Afrike alebo v Europe. Afrika ich ma kvoli svojej chudobe iste viac. Tu v Mozambiku sa ale da zit a zije celkom normalne, bez strachu. Ani mnohi moji dobri priatelia v Europe mi to celkom neveria, ked to tvrdim.

Zijem tu uz 9 mesiacov a napriek tomu, ze si nedavam mimoriadny pozor, zatial sa mi nestastia vyhybali. Asi mam dobreho anjela strazneho.

Nechytil som zatial ani malariu, ktora je tu tak bezna ako u nas chripka a pri lekarskej starostlivosti nie je ani viac nebezpecna. (zakladna lekarska starostlivost je v Mozambiku bezplatna).

Nebol som este prepadnuty ani ozbijany, aj ked netvrdim, ze sa to tu nestava. Stava sa aj v Nemecku a na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nenahanal ma este lev ani krokodil ani nebezpecny had. Ani som ich nevidel. Su tu, ale nie tak casto, ako som si myslel. Vela mojich mozambickych znamych tieto zvierata v prirode tiez este nevidelo. Ano vedia, ze v Mozambiku su, tak ako kazdy Slovak vie, ze su na Slovensku medvede a vlci. Ja som zatial videl len exoticke opice, vtaky a motyle. A to som pracovne dost casto v odlahlych koncinach.

Pre nase sucasne media nie je zaujimavy skutocny zivot obycajnych ludi. Lepsie sa preda bieda, tragedie a katastrofy. Dobre sa preda zprava, ze nadrogovany cernoch zavrazdil bieleho turistu. Dobre sa preda zprava, ze neonacisti zabili cernocha. Mame radi extremy a tie su nam aj ponukane. A tak si s pomocou medii formujeme nase extremne nazory a nepripustame, ze by to mohlo byt inac. Ved nam to nasa obrazovka a nase noviny potvrdzuju stale novymi faktami. My mame strach z Afriky, Africania z Europy. Najnebezpecnejsia krajina pre Mozambicanov je vsak Brazilia. Tiez sa tam hovori po portugalsky a tak tu v televizii bezi vela brazilskeho bulvaru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu v Mozambiku existuje este druha skupina ludi taktiez s extremnym nazorom. Ti su presvedceni, ze v Europe je vsetko bajecne. Vsetci ludia su tam bohati a stastni, vzdelani a slusni, vsetci politici su korektni. Ach jaj.

Myslim, ze v "normalnom" zivote "normalnych" ludi v Afrike, Europe alebo Azii niet obrovskych rozdielov. Mame navzajom vsetci viacej spolocneho ako si myslime. Zazil som to predtym na Slovensku, v Nemecku ci v Uzbekistane a zazivam to teraz v Mozambiku. Mame vacsinu rovnakych starosti aj radosti, snivame o podobnych veciach. Sme dobri a priatelski, alebo aj zli a zakerni, laskyplni ale aj agresivni. Je uplne jedno, ci som cierny, biely ci sikmooky, ci zijem v Europe, Afrike alebo v Antarktide. Su medzi nami nastastie aj rozdiely, svet je pestry. Ale to, ze som prislusnikom svojho naroda ma nerobi lepsim ani horsim.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A este jedna zaujimavost. Pre vela Europanov je Afrika jeden skoro homogenny celok bez narodnych rozdielov. Tak aj pre Mozambicanov nie je velky rozdiel medzi Slovenskom, Svedskom, Greckom, Nemeckom ci Ruskom.

Je to proste Europa, strasna a idealna.

Michal Kostra

Michal Kostra

Bloger 
  • Počet článkov:  26
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zacal som pisat v Uzbekistane, teraz som v Mozambiku, "normalne" zijem v Nemecku. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu